Mina turer

Startsidan

20120713 - 0717 En tur längs Kopparleden

Hämtar följande från [Kopparledens hemsida]:
Kopparleden är den 40 mil långa historiska väg som går mellan de två gamla kopparstäderna Røros i Norge och Falun i Sverige – som båda är upptagna på UNESCO:s världsarvslista. Nu finns Kopparleden anpassad för dig som helst åker motorcykel..................

Den här hemsidan stötte jag på i våras och den väckte vårt intresse. Att köra Kopparleden upp till Röros och sedan fortsätta uppåt längs de Norska fjällvägarna lät lockande och beslut fattades.
Vi skulle ha 10 dagar av härlig Spyder-åka i solsken och idealiskt tältväder! Så var planeringen i vart fall.
Hur det gick, ja här kommer en lite berättelse om vår Spydersemester 2012.

Torsdag 12 juli

Inte helt lätt att få med all utrustning för två på en Can Am Spydersemester som skall vara i 8-10 dygn. Men efter en del pysslande och många tankar behöver detta med var i vart fall allt packat och klart på kvällen innan avfärd.

Den från USA beställda bagageräcket gjorde det hela lite enklare. Där fanns tältet, 2 sovsäckar, 2 liggunderlag &
2 trebenspallar att sitta på. Tyvärr så blev den nyinköpta regntäta västkan där allt skulle rymmas för bred så set var svårt att se i backspeglarna. Väskan fick stanna hemma och ersattes med en svart sopsäck i plast för det var ju utlovat en del regn fram över.

En del kan slappna av mer än andra och DonKan drog till skogs. -"Jag måste bara kolla svampläget lite innan vi åker"

Skörden blev som vanligt god. Men nu är det ju inte bara att plocka utan det skall ju tas omhand också. Avresetiden var satt till 09.00 på fredagen så än fanns tid..............
DonKan hade svampskörden klar runt 05.00 några timmar sömn och det var avresedags.

Fredag 13 juli

Vet inte om dag och datum var fel att välja som avresedag och om detta skulle ge oss otur under resan men hur som så blev det avfärd från hemmet vid 10.30.
Redan efter en halvtimmas körning börjar duggregnet.

När det efter nästan 3 timmars körning (inkl. småstopp) stod Välkommen Falun på skylten öppnade sig himlen och regnet vräkte ner. Tur i oturen fanns en rastplats vid infarten där det blev regnkläder på. Nu var vi i vart fall framme vid starten för Kopparleden.

Nästa stopp var tänkt att bli Rättvik men det blev några småstopp innan för att insupa intryck av Dalarna. Givetvis var det i GPSen inlagt ett antal intressanta platser som "visades upp" för oss som sysslar med Geocaching.
När vi kom fram till Mora och det tilltänkta första nattstoppet kändes det inte riktigt rätt när vi såg campingen. "Jättecampingar" är inget för oss.

Snabbt beslut att börja nalla på morgondagens etapp. Hade läst om en liten camping i Evertsberg så detta fick bli dagens slutmål. Färden gick nu efter Vasaloppsvägen där det blev ett antal stopp vid de kända fäbodarna.
Väl framme i Evertsberg kollade vi in en informationstavla och givetvis stenarna med alla Vasaloppsåkare som genom åren vunnit "Bergspriset".

Några kilometer väster om Evertsberg låg så [Skeppshussjöns Camping] helt öde i det gråmulna, duggregnskalla vädret. Toppen! Här skulle vi inte behöva trängas med andra gäster i servicehuset

Trots väder så var det ingen tvekan var det skulle sovas. Givetvis i tält för det hör precis som till på en sådan här road trip. Att det dessutom på Trangiaköket tillagas Ravioli på burk. Det kan inte bli bättre!

Kanske kan hjälpa någon som vill göra samma resa som oss eller i vart fall snarlika så här kommer en egen liten bedömning över dagen med avseende på vägval och boende. Givetvis sker bedömningen med Y faktor

Vägval:
Hade blivit lite annorlunda vid bättre väder då det finns många avstickare som nu inte blev gjorda. Falun-Rättvik lite tråkig. Första delen av Vasaloppsvägen efter Mora helt okey. Fäbostoppen förhöjer.

Boende [Skeppshussjöns Camping]:
En klar höjdare helt i vår smak. Det som saknades denna gång till full pott var lite värme. Om man vaknar efter en natt i tältet vid 6-tiden på morgonen med en utetemperatur på +4 grader är det skönt med en varm dusch. Inget fel på varmvattnet 10 kronor för 6 minuter. Men +10 grader i duschrummet är på tok för kallt. Läget vid sjön är kanon. Den närliggande vägen inga bekymmer med ljud under natten. Campingavgift för tält 80 kronor är ett mycket bra pris för denna anläggning. Servicehuset är välskött och välstädat.

Lördag 14 juli

Efter frukosten var det dags att packa ihop tält och annat vi plockat ur Spydern. Var lite spännande om det skulle få plats igen . Var ju mycket i och ur hemma men denna gång gick det klockrent och vi var på rull igen efter Vasloppsvägen vid 9-tiden.

Blev åter ett antal stopp vid de kända fäbodarna och givetvis vid själva starten för Vasaloppet.

Stenen med alla vinnare genom åren skulle givetvis studeras. För sisådär 35 år sedan jobbade jag i Sälenfjällen under ett antal vintersäsonger och då stod denna sten i byn Sälen framför macken och sportaffären.

Fanns en hel del jag ville kolla upp och se hur det förändrats genom åren. Bland annat gjordes ett besök vid min förra arbetsplats Hundfjället. Säger bara OJ!
Då det begav sig fanns här 2 nedfarter, 2 liftar och en värmestuga i källaren under dalstationen för en av Sveriges då fåtal sittliftar. Nu var hela området bebyggt med hotell, affärer, restauranger, lagenhetskomplex mm. mm.
Tror nog det var bättre förr

Dagsetappen fortsatte längs fjällvägen bort mot Stötenområdet. Förmiddagen hade bjudit på regn, blåst och +10 grader så det var fika/mat som gällde. Svänger in på Stötens Camping för här måste man väl kunna fylla magen med något? Tyvärr inget större utbud av äta men den snälla campingvärden fixade oss varsin god ost & skinktoast med kaffe. Han tyckte lite synd om oss så ha fixade även till så vi kunde sitta inne och värma oss en stund.
Hans välvilja ger jag

Vårt mål för dagen var någon stans i närheten av Särna för vi hade planer för eftermiddagen i närområdet. Intercomen i hjälmarna hade strulat en hel del så här långt och var i behov av laddning och ett försök till omkalibrering. Till detta behövs ström och bra internetuppkoppling.
Beslutet blev att ta in på Särna Camping och där hyra en övernattningsstuga. Här skulle fixas hjälmar och torka lite utrustning. Vi anlände tidig eftermiddag och fick nog stugan med bäst läge och utsikt. En uppmuntran i eländet för under dagen hade nivåregleringen/fjädringshårdheten bak börjat strula om man nu inte skall uttrycka det som så att den helt lagt av och bara hade sin mjukaste del i funktion.
Med två personer med campinglass var som att tygla en arg tjur på de kurviga vägarna.

När dörren öppnades visade det sig att även inne var så där nära mysigt som det bara kan bli i ett puttehus VÄRME sängar, kylskåp, kokplatta, vattenkokare & enkel tillagningsutrustning. Bara att ladda in allt som skulle torkas dra på elementer på max för vi skulle vidare mot ett av resans huvudmål..................

......... Njupeskärdfallen! En resa på 10 mil t.o.r och fotvandring på en halvmil. Vilken mäktigt syn med 90 meter

fritt fallande vatten. Så här i skrivande stund blev detta helt klart resans höjdare.

Vägen upp mot fallet gick efter backiga stigar med konstigt byggda trappsteg och var stundtals rätt stögig att ta sig fram på men den vänliga tjejen på Campingen i Särna hade tipsat om att börja med denna stig upp till fallet för det fanns en annan väg tillbaka till startområdet som var

mycket lättare och dessutom gick i stort sätt nerför hela tiden. Hon hade rätt och tack för det. Missa inte det Njupeskärdfallet om du är i närheten är bara ett måste!

Tillbaka i Särna igen på kvällen och efter lite campingmat de lux, isterband med potatismos blev det en kvällspromenad i byn där konsum och macken är den centrala punkten för de fastboende. Riktigt kul att studera en stund av olika anledningar

När vi vandrade tillbaka genom Särna Camping hade vad jag kallar en riktig husbil från Holland anlänt. Sovtält på taket för 14 personer och en liknande släpkärra med ytterligare 6 platser. Om jag fattade rätt så var detta en Holländsk typ av charterresa med allt ingående i priset. Skoj idé!

Vägval:
Åter igen spelade vädret oss ett spratt. Moln och dis skymde mycket av vad som säkert skulle ha varit fina vyer någon annan gång. Vägkvalitén bra men värdelös fjädring på Spydern. Betyget satt om man försöker bortse från fjädringsbekymmer.

Boende [Särna Camping]:
Jättetrevlig och hjälpsam tjej i receptionen. Mysig liten övernattningsstuga. Lagom stor camping. Servicehuset helt okey men inte överkurs. Stuga 310 kronor och dusch 6 minuter 10 kronor per pollett.

Söndag 15 juli

Blev ett morgonmöte om hur vi skulle göra då det strulade en del med trasig bakfjädring och intercom i hjälmarna som funkade när det själv ville.
Vi chansar på att åka vidare. 19 mil kvar till Röros så vi kan ju inte ge upp nu.

Här träffar vi också på en av fåtal skyltar att vi är på rätt spår efter Kopparleden. En ganska trevlig väg tar oss från

Särna fram till Norska gränsen där det blir ett stopp för fotografering. Har ett ganska bra läge för foto då den Hollänsk bil kommer in på rastplatsen i 180 och skymmer allt. Väntar ett tag men dom verkar bestämma sig för att stå kvar ett bra tag. Inte första gången det kommer Holländare och Tyskar i vägen vid liknande tillfällen

Ett stopp var inplanerat vid Kopparledens Lanthandel som jag läst om på ledens hemsida. Som jag fattat det skulle man kunna få något att stoppa i magen vid detta ställe.
Vet inte om jag missuppfattat men det var just en lanthandel med en lite småsur norsk dam vid kassaapparaten som verkade rätt trött på fråga om just något att äta från MC-burna personer. Hon pekade dock på en liten kaffeautomat i ett hörn. Så vi köpte varsin bulle i butiken och två kaffe från maskinen.
I anslutning finns en rastplatsunder tak och en välstädad toalett så kan ju vara värt ett stopp för att lätta på trycket i vart fall.

Vägen mellan gränsen och fram till Röros är väl så där med avseende på synupplevelser men när det väl blir hål i skogen dyker dom upp här och var.
Sedan var det ju det här med fjädring på Spydern
På vägen upp mot Röros fick vi ett par rejäla genomslag som kändes i hela kroppen. Sneglade i backspegeln och såg vår tältpackning vingla lite. Stannade och konstaterade att en svets på det nyinköpta bagageräcket brustit. Så det blev till att plocka fram ståltråd, spännrem och tejp för att utföra ett kirurgiskt ingrepp så pass stadigt att resan kunde fortsätta.

Väl framme i Röros blev det en vandring bland de gamla husen. Sådant här gillar jag! Riktigt kul med alla olika färger på husen och hur man gjort vissa bygglösningar efter den ganska brant sluttande gatan. Efter någon timma var det så dags att fortsätta resan lite längre norr ut i Norge och där med avslutades Kopparleden.

Nu blev det inte så långt norr ut som var tänkt från början då det kändes lite som om vår utrustning höll på att falla i bitar. Så via helt underbara Norska vägar hade vi ställt in Funäsdalen i Sverige på GPSen. Var nog dags att söka sig närmare hemma......................

Blev tyvärr inga bilder förrän efter Funäsdalen då allt som kan dra ur batteri i den så kallade smartphoneen hoppat igång. Kopplade på laddningen och kunde i vart fall föreviga vad som måste vara Sveriges tråkigaste väg att köra.
Inlandsvägen mellan Funäsdalen och Sveg.

Väl framme vid [Svegs Camping] där vi hade spettsat in oss på en övernattningsstuga efter dagens nästan 50 mil långa etapp. Alla stugor upptagna! Så det blev till att ta fram tältet på nytt i duggregnet. Vi hade lite saker att kolla på i Sveg så därför blev vi kvar här över natten.

Vägval:
Vägen mellan Särna och Röros var okey. Men det som höjer betyget är vägen från Röros till Funäsdalen. Inlandsvägen fram till Sveg var så trågig att den har jag redan glömt

Boende [Svegs Camping]:
Som en av många så kallade stadscampingar. Man kan stanna en natt om man måste. Lite gräsyta för oss tältare med mycket gångtrafik nära tältet. Närheten till stor genomfartsgata hördes väl även under natten.
WC okey men duscha tog det emot att göra. Grönmossa på fönster och mögel på lister. Duschar på rad så tätt att det var lite obehagligt.................
Campingavgift 130 kronor inkl. varmvatten i dusch.

Måndag 16 juli

Dagens slutmål var Leksand där vi skulle kolla in barnbarn som var på hokeyläger samt att ta oss väster om Orsasjön och Siljan för att kunna bocka av dessa sjöar i projektet Svenska insjöar som skall köras runt med Spydern.

Väl framme i Orsa gick vi runt och kollade lite och eftersom det var lunchtid kunde jag inte motstå lite skräpmat. Det var ju ett tag sedan man kunde ladda in en rejäl kebabtallrik med tillbehör. Bykrogen i Orsa blev leverantör

Trot eller ej men idag var första dagen man såg lite blått på himlen och som regnkläderna inte suttit på sedan start. Vi stannade till vid Solleröns ena brofäste för att fixa till lite fika och njuta av solen. Första gången temperaturen var över 15 grader på denna resa

hade innan avresan hemifrån kollat lite på campingar i närheten av Leksand då vi visste att måndagsnatten skulle tillbringas i området. Hade fastnat för en liten camping vid Siljans västra strandlinje. Valet visade sig vara helt rätt och i vår smak. Liten, lugn och familjär. Fint väder vid ankomsten så valet var lätt det skulle tältas på [Västanviksbadets camping] med bara 4 km in till Leksand.
När väl tältet var uppe. Trangiaköket på gång med gott kaffe sa det bara PANG! Regnet hade hunnit i fatt oss.

Hade kanske varit skönt med en stuga i detta läge men valet var gjort. Detta med stugor på denna camping var skoj. Man har från olika platser i Dalarna hämtat små härbränn och andra småstugor som nyttjats till olika ändamål och gjort om dom till övernattningsstugor. Den minsta var så liten så man undrar hur två sängplatser får plats på dryga 5 m2?
Vi blev inregnande i vårt tält en bra stund och missade kvällen hockeypass. Såg ut att bli ett litet uppehåll i regnet på kvällskvisten så vi chansade på en tur till Leksand för inköp av lite ätbart. Kunde ju kolla grabbarnas hockey i morgon förmiddag istället.
Backar in på Konsum i Leksand och hela displayen börjar lysa orange med BROMSFEL!
Efter inköp limpmodar vi tillbaka i regnet. Jag har långt till att bli less på saker och ting men nu var det nära.

Av ren grinighet bestämmer jag mig för att i regnet mitt på gräset vid tältet mecka Spyder för jag är ganska övertygad om vad felet är. Det har hänt förr.

Mycket riktigt så är det den där fördömda vajern till parkeringsbromsen som släppt från skivan igen. Hade tänkt fixa ett lås till detta i våras men hade förträngt problemet och det fick man sota för nu. Snabbt fixat att lägga tillbaka vajern. Testkörde. Verkade funka. Backade och vajeruslingen hoppar ur igen. Troligen något fel med fjädern nere vid själva bromsen och den hade jag inga verktyg till.
Vi beslutar att strunta i allt och åka raka vägen hem nästföljande morgon.

Vägval:
Vägen från Sveg ner mot Orsa är väl ingen riktig höjdare.
Men snutten norr och väster om Orsasjön förhöjer dagen. Många små mysiga byar med gamla dalahus passeras och gluttarna ner mot vattnet kan man aldrig se sig mätt på.

Boende [Västanviksbadets camping]:
Väldigt nära fem Y. Hade man bara haft lite värme på i duschutrymmena för oss frusna tältare så.
Hit kommer vi tillbaka då denna camping ligger inom räckhåll för en weekend i Dalarna.
Resans dyraste campingavgift med 190 kronor för tältplats inklusive varmvatten.

Tisdag 17 juli

I vart fall denna turens varmaste dag med en blå himmel och enstaka stackmoln.

Ganska less just nu och när man under tre timmars hemfärd hela tiden skall bli upplyst om problemen lackar man ur ännu mera. Ganska skönt att vara hemma vid lunchtid denna dag.

Onsdag 18 juli

Va skönt att sova i sin säng och kunna ta en varm dusch på morgonen. Äta frukost utan att frysa...........
Skämt åsido så med en natts distans till Kopparledsäventyret är det dags för summering.

Kopparleden
Jag kan inte ge högre betyg än så. Hemsidan ger en del tips på olika vägval, aktiviteter, boende mm men jag upplever den som väldigt rörig med länkningar till höger och vänster.
Svårt att få ett helhetsgrepp men det kanske blir bättre med tiden.
Ute efter vägen i verkligheten är det väl inte så mycket mer än några fåtal skyltar med "Kopparleden".
Vill man göra detta till en MC-led tror jag att man inte skall "gapa" över så mycket. Vore skoj om man kunde framhäva några rastplatser, boenden och liknande som skulle kunna bli träffpunkter för oss MC-människor. Bara den sociala biten skulle höja värdet rejält på Kopparleden.
Men ett stort tack från oss! Kopparleden fick ju oss att ha en resmål som vi i sin helhet säkert inte hade kommit på själva. Lyckat till med utvecklingen och våra vägar kommer säkert att korsas många gånger då vi har mycket kvar att utforska i Norge och norra Sverige.

Helheten
Helt klart 5 av 5!
Vi kom iväg på en roadtripp som vi sent kommer att glömma. Fina minnen, vyer ja allt var faktiskt toppen även om man kanske skulle velat ha lite mindre med regn.

Hur var det nu med avresa fredagen den 13:e?
Var det så att vi sluppit strulande intercom i hjälmarna, trasig bakfjädring, sprucken svets på bagageräcke och strulande broms om vi åkte hemifrån torsdagen den 12:e eller lördagen den 14:e?
Ja det kommer vi aldrig att få svar på.

Nu återstår att hitta en Spyderverkstad som kan fixa till de kvarstående felen. Känner att tiden är knapp för redan den 18:e augusti är det Mälaren runt.
Vad är oddsen på att det finns en ny kompressor till nivåregleringen inom räckhåll?