Mina turer

Åkområde

Lite av varje

Can Am Spyder

Geocaching

Kontakta

Startsidan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reparation av Can Am Spyder tar tid...........

Efter semestertrippen [längs Kopparleden] fanns behov av reparation på vår Can Am Spyder.

De fyra punkter som behövde åtgärdas var:
1. Bromsfel
2. Luftfjädringen bak ur funktion
3. Växlingsproblem
4. Lucköppningen fram

En månad kvar till årets stora grej Mälaren Runt.
Skulle vi åka eller bli åskådare?

120719 Leta verkstad

När jag landat lite i mina tankar var det så dags att kontakta [Nivado] för reparation.
Ringer verkstaden direkt och den nyanställde "Y" svarar.
Nej dom kunde inte hjälpa till. Han var nu själv på verkstaden och kunde inte Can Am Spyder. "X" som hade kunskapen hade sagt upp sig och redan börjat ett nytt jobb! Se mer om senaste service här >>>

Nivado är förutom inköpsstället av Spydern det som ligger närmast i tid och mil. Vem var nu näst närmast?
Söker och hamnar på [AVA-MC´s hemsida].
Ringer deras verkstadsnummer och "Z" svarar. Framställer mina funderingar och om dom har möjlighet att hjälpa mig.
Vad "Z" svarar håller jag för mig själv och kan bara konstatera att han säkert behövde lite semester och samtalet avslutas utan någon åtgärd.

Jag ger inte upp utan ringer på nytt dagen efter ett antal gånger men ingen svarar i telefon!
Helgen går och precis när jag tänker ringa på nytt under måndagens förmiddag plingar det i min telefon.
Det är AVA-service! Dom har troligen kolla nummer- presentatören och sett mitt nummer på flera rader
Beskriver på nytt vad jag vill ha hjälp med och där till lite extrainformation runt vad som är gjort med växlingsförfarandet och att det finns ett förslag på lösning hos BRP. Påtalat även önskemålet om att ha en rullande Spyder till Mälaren Runt.
Hon "A" kollar i sin bokningsdator och hittar en halv ledig dag för deras Can Am tekniker. Vi bestämmer att min Spyder skall lämnas in till deras verkstad 8 augusti direkt på morgonen.

120808 Inlämning på AVAs verkstad

Blir en tidig avresa hemifrån då jag skall vara på plats direkt när dom öppnar. Har ju en bit att åka till Vårby-Stockholm.

Anländer 07.10 och parkerar utanför grindarna till verkstad och verkstadsområdet. Sitter på min Spyder och tar en andra frukost från medhavd matsäck. Kommer bli avhämtad med bil runt 08.00.
Förhoppningsvis är jag tillbaka här om nio dagar för avhämtning. Då blir det Mälaren Runt dagen efter den 18:e augusti.

När jag sitter där med min kaffekopp på min Spyder och väntar på att verkstaden skall öppna 07.30 börjar så smått personalen att anlända. Några kommer på MC andra med bil. Alla måste dom slå koden till grinden för att komma in.
Inte någon!!! lägger ens notis till mig där jag står ca. 6 meter från knappsatsen till grinden. Snarare upplever jag det som om man väljer att vända bort blicken.
Tänk så mycket trevligare och mer välkommen man känt sig om man fått en liten nickning som hälsningen eller varför inte ett "God morgon".

Rullar genom grinden 07.35 och parkerar.
Knallar in på kundmottagningen. Framför mitt ärende och kundmottagerskan "A" kollar i datorn då jag påtalat att jag skulle få prata med teknikern vid inlämnandet. Detta lovade hon vid bokningssamtalet. Hon konstaterar bara kallt att det behövs inte för allt jag sagt vid bokningen är antecknat i datorn. Jaha, tänker jag samtidigt som CAN Am teknikern (sett hans foto på AVAs hemsida) knallar in och kollar "ordertavlan". Nu då, hon kanske påtalar min närvaro. Men inte. Teknikern "T" försvinner ut på verkstaden igen.
Okey! Känns lite som om man satt ribban för detta ärende och att det man läst om AVA på nätet ( [Här är en] och
[
Här en annan] ) kanske tyvärr inte är så långt från sanningen.

Vill ju inte för stunden strida för mycket då jag vill ha tillbaka min Spyder inför Mälaren Runt och där ihop med andra Spyders ha en trevlig dag/helg i gemenskap.

120815 Blir det mälaren Runt?

Jag var ju lovad återkoppling via telefon om det skulle vara några bekymmer med min Spyder som kunde äventyra mitt deltagande i Mälaren Runt för MC.
Hade bjudit in andra Spyders så vi skulle bli några stycken som skulle delta med en Can Am Spyder-kortege.
Hade inte hört något sedan inlämnandet så jag ringde upp AVA för att kolla om Spydern var klar för avhämtning fredag 17 augusti.
Hade en magkänsla av att allt inte stod rät till.
Telefonsamtalet direkt på morgonen ger inget då ingen svarar i telefon. Ringer på nytt efter lunch och talar med kundmottagerskan "A". - 'Vi väntar på en reservdel'
Finns möjlighet att plocka ihop den så jag kan åka Mälaren Runt och där efter ställa tillbaka Spydern hos Er? blir min motfråga. Hon skall återkomma då hon talat med teknikern.
Efter en timma ringer jag på nytt då jag inte hört något.
- 'Nej den går inte att köra utan den reservdel vi saknar. Är någon fjäder till bromsen sa han "T" '.

Ojdå blev min tanke. Med denna felande del har jag kört nästan 100 mil hem från semestern i Norge.
Vilken tur att det inte hände något hemskt på hemresan.

På kvällen mailar jag till mina Spydervänner om att vi inte kommer kunna åka med runt Mälaren då Spydern står kvar på verkstad i väntan på viktig reservdel för bromssystemet.
Tyvärr blir det då några "avhopp" och bara en Spyderåkare kvar som sedermera tar sig runt Mälaren och väcker mycket intresse efter vägen.

Synd att vi inte fick ihop det i år.
Får hoppas vi kan bli många Spyders till 2013 års upplaga!

120909 Övergår till e-post kommunikation

Nu har jag blivit rätt less på att ringa och fråga om min Spyder är klar för avhämtning och mötas av samma svar
-'Vet inte vi återkommer' sedan är det tyst tills jag ringer på nytt. Kollat loggen i telefonen och under hela den här perioden med Spydern på AVAs verkstad finns 23 samtal registrerade! Detta hade kunnat minimerats om AVA återkopplat som de lovat samt att kundmottagningen hölls mer uppdaterad om vad som hände/inte hände.

Nu valde jag att övergå till e-post med mina funderingar.
Detta funkade bättre. Skrev jag e-post på kvällen/morgonen fanns normalt svar då man kom hem efter jobbet. Dessutom är det bra att ha en skriftlig dokumentation då ett fall blir till "långtradare".

Den 9:e september skickar jag en skarp begäran om att få ett svar på när den saknade reservdelen kommer att finnas tillgänglig hos dom och när jag kan hämta min Spyder.
Den 11:e september kommer svar:
'-
Vi har nu fått leveransbesked på delen sm vi saknar!
Den 28 september kommer den till Finland så vi har den i början av oktober, när vi väl har delen tar det inte mer än 30 minuter att sätta ihop Spydern!
Vi är ledsna att det tagit lång tid, tyvärr har det blivit fel när vi lagt ordern och delen beställdes inte på en gång...
Du får absolut hämta din Spyder och köra med den men då finns ingen parkeringsbroms!'

Som jag tycker två anmärkningsvärda saker i detta svar:

1/ 35 dagar för att få fram ett leveransbesked!
2/ Nu helt plötsligt så kan jag hämta min Spyder och köra den med den felande delen fortfarande omonterad.
Då jag frågade om detta den 15:e augusti inför Mälaren Runt var det helt omöjligt att köra Spydern utan delen!

Blir några mail till och ytterligare något motsägelsefullt svar mot vad som sagts tidigare men dialogen flyter på.

120924 Avhämtningsdags

Telefonen ringer. '- Din Spyder är klar för avhämtning'
Glädjande besked! Delen har alltså kommit en vecka tidigare till AVA än den skulle komma till Finland.
Är väl kanske ytterligare ett bevis på hur undermåligt systemet är för leveranser från BRP?
Hur som så kan jag inte ta ledigt från jobbet och organisera bilskjuts till Stockholm förrän på fredag eftermiddag.

120928 Avresa från AVA-MC

Fredagen den 28:e september infinner sig och efter lunch sitter jag så i en bil på väg mot Stockolm och AVA MC för att äntligen hämta min kära Can Am Spyder.
Kliver inte på kundmottagningen. Talar om mitt ärende.
'- Här' säger kundmottagare "A" och lägger fram nyckeln på disken. Går vidare till sin dator och börjar skriva. Står och väntar. Tänker att jag borde kanske få en verkstadsrapport om vad dom gjort.
'- Var det något mer du ville?' undrar "A"
Ja det hade varit trevligt med att veta om allt nu är klart svarar jag då.
"A" tittar på datorn och konstaterar att allt utom växlingen är fixat för där hade man inte kunna lokalisera felet trots provkörning!

Jaha tänker jag. Då gick således inte informationen fram som jag delgivet vid bokningen i juli. Men jag har ju ett års garanti kvar så då får vi ta detta vid nästa service.

Dags att gränsla Spydern för hemresan. Men först måste jag vädertäta mig själv. Regnet formligen öser ner.
Känner tyvärr inte för att stå utanför i detta väder och kolla att allt är okey utan startar upp och kör ut mot E20 och vägen hem.
Accelererar ut på E20 och vad händer? Jo, känner av växlingsbekymret mellan 3:an & 4:an direkt.
 

Svänger av motorvägen vid Nykvarn för att ta lite småvägar fram till Strängnäs. Detta är en sträckning som Mälaren Runt går efter. Riktigt skoj MC-väg. Känner rätt snart att Spydern känns lite svampig så jag trycker på knappen och vill ha lite hårdare tryck i bakfjädringen.
Vad händer?

Det dyker upp ett orange fält med ordet MANUAL på den plats där man tidigare har haft symbolerna för hur hårt man ställt bakfjädringen.
Trycker ett par gånger men tycker inte det händer något.
Får vänta till hemkomsten för vidare undersökning. Dumt att testa under körning man vill ju hem............

Två månader på verkstad. Två fel av fyra som inte är åtgärdade!

Helgen går. Jag är rätt luttrad och blir bara på dåligt humör där Spydern står i garaget. Hade tänkt köra en övernattningstur i helgen men jag vet ju inte vad som är fel med fjädringen. Kan jag köra eller inte?
Gör bara ett prov och kompressorn jobbar upp tryck och systemet släpper tryck men man har noll koll på funktionen. Dessutom verkar systemet inte hålla kvar trycket man valt utan det sjunker med tiden.

121001 Nya kontakter med AVA-MC

Skickar mail på kvällen till AVA och ber om en förklaring till hur reglersystemet skall manövreras och hur man vet hur mycket tryck man har i systemet.

121002 Ringer "R" från AVA. (Äntligen en sympatisk kontakt med detta företag) Han lovar återkomma under dagen efter kontroll av deras egna demo-maskin där han vet att samma uppdatering av fjädringssystemet är gjort.
"R" ringer igen på tidiga eftermiddagen. Det är samma fel på deras demo men man vet inte internt varför det blir på detta sätt. Orange på displayen betyder 'fel på system' säger han. Jo tack jag vet.
(Vet inte AVA-teknikern att orange är fel? Har han inte testat efter utfört arbete?)

Jag har suttit och stirrat på orange skärm med texten 'bromsfel' i 30 mil då vi valde att avbryta semestern och åka hem.

Vi kommer överens om att dom skall kolla upp en lösning på sin demo-maskin först. Där efter lovar han en återkoppling.

På kvällen gör jag en egen liten 'utredning'.
Under sätet finns en nippelanslutning till tryckluftsystemet.

Här kan man manuellt fylla luft (finns RT-modeller i USA som bara har det manuellasystem på bakfjädringen) samt kolla trycket.

Mina 'forskningar' gör klart att som systemet nu är kan man säkerligen panga luftkudden utan bekymmer då det inte finns någon begränsare på högsta tryck. Höll inne knappen för tryckökning men släppte vid nästan 7 bar.
Att sedan minska trycket med knappen var inga bekymmer och man var snabbt nere i 0 bar!
I instruktionsboken står att läsa att mintrycket är 1,35 bar och maxtrycket är 6,25 bar.

121006 blir första Spyderturen på två månader.
Fyller upp trycket i dämparen till 5,8 bar och drar iväg upp mot bergslagen på tidig förmiddag.
Landar vid lunchtid i Norberg och där är bara ett måste

besök på Elsa Anderssons konditori för en fika med räkmacka. Kör runt lite på måfå och med hjälp av GPSens knapp 'omväg' och får en härlig dag. 35 mil senare rullar jag in på gården hemma med välbehag i hela kroppen.
Oj vad jag har saknat min Spyder!

121008 Ringer "R" som utlovat. Dom har nu fått veta från BRP att konverteringsinstruktionen inte varit komplett!
Det är en givare som skall kalibreras.
Vi bestämmer ny tid på deras verkstad fredag 12 oktober klockan 13.30.

121012 Tillbaka på AVA´s verkstad

Dags att på nytt ta Spydern till Stockholm och de 14 milen till AVA. Dags att kalibrera sensorn.

Till detta krävdes en dator med BRPs programvara samt två stycken träklossar i olika höjd. Maskinen ballanserades upp med den höga klossen. Datorn användes. Omballansering med den låga klossen och så datorn igen. Klart!
Allt tog ca. 20 minuter.

Under tiden knallade jag runt i butiken och tittade på
2-hjuliga MC, fyrhjulingar, vattenskotrar men se där

två stycken Can Am Spyder. Den gråa RS -12 hade en lapp på sig om SÅLD. Den svarta RT -11 stod som fabriksny och var deras så kallade demomaskin.

Undrade lite över varför inte hela jobbet blev utfört under de två månader som min Spyder stod på deras verkstad. 
Fick rakt och klart svar: 
'Vi har följd anvisningarna från BRP som sakligt är upplagt i punktform. Så att montera delarna var inga problem. 
Men det dom har "glömt" det sista och kanske det viktigaste att sensorn skall kalibreras och hur detta utförs'.
(Tänkte bara: men den orangea varningsfärgen på displayen då? Ingen veckarklocka där?)

Ställde givetvis också frågan hur det kunde ta så lång tid att få fram reservdelen till bromsen. På detta kunde inte "R" svara då han inte 'varit inblandad i det'.
Så här kan jag bara på nytt citera meningen i ett av mailen jag fått:
'Vi vill lika lite som du att Spydern ska stå i våran verkstad men det är inte vårat fel att våran leverantör inte håller måttet!'

Egna funderingar

BRP Scandinavia
Det som gjort detta till en riktig "långtradare" är leveranstiden på en fjäder till parkeringsbromsen!

Förstod rätt tidigt vilken reservdel AVA väntade på från BRP. Med dagens Internet är det inte så svårt att kolla tillgången på produkten. Knappade helt sonika in reservdelsnumret i Google och fick många träffar.
Mailade två av företagen (utanför Sveriges gränser) och bägge hade fjädern på lager och kunde skicka dagen efter! Kostnaden för mig som privatkonsument skulle bli runt 150 Svenska kronor inklusive frakt hem till dörren.

Man undrar starkt över hur BRPs beställnings och fraktsystem funkar. Jag har ett antal gånger begärt uppgift om leveranstid på reservdelen från AVA. AVA har svarat att BRP inte kan kolla detta. När så jag äntligen får en leveranstid kommer delen till AVA över en vecka före den leveranstid BRP lämnat som ankomstdatum till lagret i Finland.

Jag har varit drabbat tidigare av BRP-leveranser.
Min fyrhjuling från BRP en Can Am Outlander lämnades in för reparation våren 2009. Den stod nästan 4 månader på verkstad och väntade på en reservdel.

Har tyvärr hört många liknande fall av bekanta med fyrhjulingar och vattenskotrar från BRP. Jag har haft funderingar på en vattenskoter fram över. Nu är mina blickar riktade mot [Kawasakis modellprogram]

I vart fall funderar jag över vilken filosofi BRP-Scndinavia har runt eftermarknad och servicegrad under garantitider.
Har man väl köpt sin BRP-produkt har det ju klirrat till i kassan. Garanti-delar är en kostnad?. När väl garantitiden gått ut så letar i vart fall kunden upp billigare originaldelar på nätet och fixar arbetet själva. Så varför hålla reservdelslager? (Högst egen fundering)
Om det nu är så som jag tänker är det inte reko mot vare sig konsument eller ÅF.
I de flesta fall är det ju så att det är ÅF som får bära den största delen av 'hundhuvudet' när konsumenten inte är nöjd. Men jag tror mig veta att det jäser en del i BRPs återförsäljarnät. När vi avbröt vår semester stannade jag vid två företag efter vägen hem som en chansning på att få lite hjälp med Spydern. Men dom fick inte röra Spyder enligt avtal med BRP. Bara vissa utvalda får sa dom bägge.
Hade trevliga samtal och båda dessa som gav ganska likartade uppfattningar om samarbetet med BRP och det var inte helt positiva tongångar.
En sa till och med att om man framför kritik så är man ute på svag is...................
Lägger man där till det jag låtit erfara i mina kontakter med AVA som tydligen sagt upp samarbetet med BRP så är det illavarslande för oss Spyderägare i framför allt Mälardalen.
Vad räknas som 'närhet' till service?

AVA-MC

Ja, inte vet jag om det är den så kallade 'Stockholms-mentaliteten' som inte passar mig som 'lantis' eller något annat för på något sätt kände jag mig tyvärr inte välkommen till AVA.

*Svara i telefon när det ringer.
*Ring upp, återkoppla när Ni lovar detta.
*Bra gjort med mailsvar!
*En nickning, ett godmorgon eller ett hej hade varit   trevligt.
*Saknar verkstadsrapport över arbetet vid avhämtning.
*Kanske ett '- Hoppas Du blir nöjd med vårt jobb på din   maskin och välkommen åter' hade kanske inte suttit helt fel vid avhämtning istället för 'Här' när min nyckel läggs på disken.

Så då till själva verkstadsbehovet
De fyra punkter som behövde åtgärdas var:
1. Bromsfel
2. Luftfjädringen bak ur funktion
3. Växlingsproblemet
4. Lucköppningen fram

1. Åtgärdat även om tendens finns till skrapande bromsbelägg. Lång leveranstid på del. Visst ansvar för bortglömd beställning.

2. Åtgärdat efter ytterligare ett besök på AVAs verkstad.

3. Kvarstår. Hade säkert kunnat lösas om min information nått fram till tekniker eller återkontakt tagits med mig.
Nu får detta stå kvar på 'att göra listan' till vårens underhållsservice.

4. Åtgärdat. Dock har det blivit fuktproblem i bägge helljuslyktorna efter AVA-besöket.

Troligen har lyktorna demonterats för att komma åt lucköppningssystemet. (Eget antagande) Eller så beror det på något helt annat.

Ja vad säger man?
2,5 fel av 4 åtgärdade och ett nytt efter två månader och ett återbesök på AVAs verkstad.
Inte så bra facit enligt min uppfattning.

Summa summarum

Ovan har jag sammanställt det som hänt med min Spyder sedan problemen uppstod på semesterresan sommaren 2012. Jag överlåter till dig som orkat läsa alla dessa ord att bilda dig en egen uppfattning om det är jag som kund som är gnällig och kräver för mycket.
Eller är det så att AVA MC eller BRP eller kanske bägge som bär ansvaret för att min Spyder varit 53 dagar på verkstad?

Till de 53 dagarna skall läggas 20 dagar från första kontakt med AVA om reparationsbehov fram till den 8 augusti då jag fick tid på verkstaden. 
Totalt har således min Spyder RTs av 2011 års modell och 660 mil på mätaren inte kunnat nyttjas på 72 dagar.
Skrämmande tycker i vart fall jag då man tänker siffror. 
Den har varit ur funktion 20% av tiden från inköpet som helt ny Can Am Spyder för knappa 200.000 svenska kronor.
Då är vinterstilleståndet inräknat. Ser vi till åksäsong så blir siffran hissnande 32%!

Det är ju inte bara detta med att Spydern står på verkstad. Det är ju så mycket mer!
Visioner, planeringar, besöksmål med mera som var med i tankarna när vi gjorde inköpet av vår Can Am Spyder RTs.
Fanns beviljade semesterdagar under sensommaren och hösten som var tänkta till miniweekends med Spydern och nu fick ställas in.
Men vad är Mälaren Runt, en resa längs Göta Kanal, Vänern och Vättern runt när man lika gärna kan vara hemma och klippa gräset, måla fönster bjuda hem bekanta istället för att besöka dom........................

Nu lägger vi detta bakom oss och ser positivt på framtiden!
Vi nådde inte upp över 1000 mil på ett års ägande då Spydern stått 32% av säsongstiderna på verkstad och där av sparde vi in kostnaden för en underhållsservice på årets budget!
Nu är det bara 5 månader kvar till Spydersäsongen 2013 och den kommer givetvis att bli helt problemfri som Spyderägare. Åland, Gottland, Mälaren Runt, Göta kanal, runt några insjöar, besök hos bekanta som kan få rå om oss när vi frinattar där m.m.
 

Tack för du tog del av detta och orkade läsa enda hit

Oktober månad 2012
// DonQ

PS.

121026 BRP ringer

Tisdagen den 23:e skriver jag ett brev till BRP med några funderingar över den långa reparationstiden.
Har väl inga direkta förhoppningar att det skall leda till något men känner att jag i vart fall måste höra av mig till importören.
Jag blir minst sagt förvånad när det ringer i telefonen fredagen den 26:e och det är en man från BRP i andra änden.
Vi talar om det mesta runt Spyder och om det jag råkat ut för under nästan en halvtimma.
Grundfelet är att AVA glömt beställa delen till min Spyder och upptäcker inte detta förrän efter nästan en hel månad!

Det är en del på gång runt service av Spyder i Sverige och förhoppningsvis skall detta förbättra läget för oss som gillar långturer.
Nivado i Nykvarn har personal på utbildning och kan säkerligen ta emot Spyder´s fram på vårkanten igen berättar "BRP-mannen". Kanon! Då AVA inom kort slutar med BRP. Kan vara så att det även är nya ÅF på gång i Mälardalen! Mer om detta ville han dock inte berätta.
Tack för samtalet BRP!

 

<top>

<<< Juli 2012 Kopparleden

2013 >>>

 

 

 

Mina turer
2012 Augusti
sidan 5

2012 sidan 1>>>

Annat år >>>>

121026
BRP ringer

Summa Summarum

Egna funderingar

121012
Tillbaka på AVA´s verkstad

120928
Avresa från AVA-MC

121001
Nya kontakter med AVA-MC

120924
Avhämtningsdags

120909
Övergång till e-post

120815
Är Spydern klar för Mälaren Runt?

120808
Till AVA MC för reparation på verkstad

120719
Leta verkstad

 



 

 

 

 

 


Copyright SPYDERRIDE.SE / Kontakt: spyderride@gmail.com