Mina turer

Turer i projekt

Att äga Spyder

Om bloggen

Startsidan

Geocaching

Can Am Spyder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

180818 Mälaren runt

Så hade då dagen kommit för årets upplaga av Mälaren Runt.
Det har nu blivit många varv runt Mälaren och dom senaste åren har väl inte det där jag måste åka varit så starkt. Tycker det är något som saknas mer och mer för varje år och det är inramningen med publika leden.
Dessa blir glesare och glesare för vart år. Jag är ganska så övertygad om att motorvägarna har en stor betydelse för detta. Många MC-förare har så bråttom att dom avviker från Mälaren Runt spåret och väljer motorvägarna istället. Tror även att den trogna publiken känt detta genom åren och kanske tröttna på de glesare leden av motorcyklar.
Men nog om detta nu skulle vi åter genomföra ett Mälaren Runt

Från hemmet tar vi oss via lite olika småvägar fram till 263:an och tar riktning mot Stockholm. 

Redan nu vid 9-tiden är det en hel del MC som har samma vägval men jag antar att dom är på väg till den offentig starten. Den platsen undviker jag då det kan vara riktigt rörigt där när starten går klockan 11.00.

Kör genom Bålsta som vid denna förmiddagstid verkar vara en sovande ort

Vidare mot Bro där vi skall möta Roger. Då händer det igen och jag har alltid undrat varför? Vi är väl 10 talet MC som ligger på led med lagom avstånd och kör hastighetsgränsen lite pluss. Då kommer ett gäng och blåser om oss alla. Men varför? Troligen skall Ni också köra runt Mälaren idag så varför så bråttom?

Framme i Bro och där står redan Roger och väntar. I år blir det bara vi som med Spyder skall ta oss runt Mälaren. Andra som brukar haka på oss från denna plats har innan lyst med sin frånvaro. Vi får väl se om vi får se några fler Spyder under denna dag.

Så far vi iväg på en som det skall visa sig inte helt problemfri resa.

Ganska så snart efter bro/Kungsängen börjar de där oranga pilskyltarna för omledning av trafik för vägarbeten dyka upp. Vår "specialväg" för att undvika motorvägen i till Stockholm kommer nog inte funka så bra i år

Efter att ett par gånger tappat kontrollen efter omledningsskyltarna får vi uppleva villakvarteren nordväst om Stockholm. Vi lyckades med konststycket att komma fram i samma korsning tre gånger inan vi lyckades hitta ut ansluta till Lövstavägen och plötsligt känna tryggheten i det att Essingeleden låg längre bort efter denna och väg 275

JA, så kan det bli med lantisa i storstaden Nu har vi lyckats med att ansluta till Essingeleden och den bekanta Fredhällstunneln.

Framme vid avfarten E4/E20 i Hallunda. Kommer man lite senare hit är det inte ovanligt med typ halvtimmans köande för att komma ut på Sankt Botvidsväg/Bergaholmsvägen för vidare resa mot Södertälje.

Här brukar det vara fullt med publik men inte i år (heller)
Såg då vi skymtade motorvägen en stid ström av MC också dom säkert på väg mot Södertälje.

Det obligatoriska köand inne i Södertälje. I år ingen broöppning men några trafikljus som inte ofta nog slår om till grönt

trafikljus som inte ofta nog slår om till grönt

Skoj med en proffsfotograf som drar nytta av en långsamtkrypande kö.
Även vi blev med på bild Tack för det!

Vi svänger in på Ingomacken vid Ängsgatan. Detta har genom åren blivit en mötesplats för oss med Spyder. Ingen mer än vi på plats. Väntar ett tag och ser inte någon Spyder passera heller så vi åker vidare mot Strängnäs. Har plingat i telefon och där vid Sulas skall Larsa & Hans stå med sina Spyder. Dom har påbörjat "snikvarvet" och struntat i Stockholmsdelen. Ja, så gjorde även [jag förra året] men då var det störtregn på förmiddagen

Några mindre grupper "publik" dyker upp lite här och var efter vägen. Borta sedn några år är de små tillfälliga "försäljningen" av kaffe och korv efter vägen. Synd var ett härligt inslag å mulligt att bara kunna stanna till efter vägen äta en korv och kolla lite på passerande MC.

Det finns två säkra kort vad det gäller tittande och intresserade mc-människor. Det första är Turinge. Men även här ser jag en viss förändring. Stor övervikt av MC-åkare som tagit en rast. Inget fel på det men vi deltar ju i MC-Sveriges största möjlighet att visa upp sig för allmänheten. Var är dom?

Framme i Läggesta är det lite kö för att ta sig till Strängnäs. Här ar det rätt inressant att kolla vart kön tar vägen. Merparten svänger höger och sedan vänster ut på motorvägen. Ett fåtal åker rakt fram. Vi och två till tar vänster för att ta "lilla" gammla vägen till Strängnäs. En mindre grupp fortsätter rakt och skall antagligen avnjuta en lunch i Mariefred.

Mellan Läggesta och Strängnäs finns trafikplats Åker där våran lilla väg går jämte E20. Strid ström av MC på E20. Väldigt få tar av vid Åker för att åka in mot Strängnäs. Undra hur många procent av alla deltagare som bara dundrar på via Europavägen runt Mälaren nu mera? Tråkig trend!

Svänger in till Sulas och glädjande nog är det ganska så gott om folk här.

Vår välkomstkommité är på plats så vi känner oss riktigt hemma när vi ser en Can Am Spyder till vid Mälaren Runt. Larsa, Anki & Hans ger oss tummen upp och nu är OneBuying Spyder kompletta med 100% deltagare runt Mälaren 2018. Hur många "klubbar" kan tävla med det?

Parkering och rundvandring..................

.....optimal MC har tre hjul! Jag fick även syn på en Can Am Spyder RS men ingen Spyderpilot inom synhåll.

Fullt i Sula MC´s affär i Strängnäs. Vet inte vilken kö som var längst? Den till kassan för betalning eller den till WC? Men långa var alla köer

Dags för avresa. Nu var vi i vert fall fyra Can Am Spyder som skulle vidare mot Eskilstuna & Kungsör.

Lämnar Strängnäs. Vi tar av på den föreslagna Mälaren Runtvägen från E20 och åker över Härad och Kjula. Bitvis ser vi E20 som åter har en strid ström av MC och vi är näst intill ensamma på Mälaren Runt vägen.

Väl framme i Eskilstuna gör vi som så många gånger förr och oker igenom centrum och följer ån. Glädjande är att vi fick ett MC-gäng med oss in mot

centrum men dom var nog bara hungriga och var inte med på andra sidan staden.

Vi kommer ut på E20 vid trafikplats Folkesta och rondellen där. Här är det kö från Motorstadion där många år från år verkar vilja åka upp och trängas. Var några år sedan jag var upp dit men tyckte då att detta tappat en hel del av vad det var från början när jag gjorde mina första Mälaren Runt.

Här finns ju inga andra alternativ än att följa E20 fram mot Kvicksund. Jag har funderat över varför det nästan alltid är krypfartskö på denna sträcka? Kan det vara ett antal HD som är ledare i början på kön?

Ja, det kanske var så för här passerar vi några kompisar som totalfukuserade på att skruva och reparera. Hoppas Ni kom iväg igen

Passerar över Kvicksundsbron..............

....... kör en bit till fram till macken vid båtaffären. Här blir det tankning och lite termoskaffe

Passar även på att kolla lite pacerande MC. Finner dock inget intressant bara ett antal "standard-MC" där några passar på att visa upp sina obefinliga ljuddämpare med "härkommer jag gasning"
Efter typ 45 minuter är det så dags att rulla igen. Roger har tid för kalas att passa å är han inte hemma på utsatt tid får jag säkert en utläggning av Malin å det vill man ju inte utan en bra Malin skall vara glad

[Här fortsätter vårt Mälaren Runt 2018 >>>> ]


<top>

 

<<< Föregående --- Nästa >>>

 

 

Mina turer >>>>
 

Planerade turer >>
Annat år >>>>
2018 Start >>>>

 

Augusti

180818
Mälaren Runt
Del 2

 

 

 

 

 

 



Copyright SPYDERRIDE.SE / Kontakt: spyderride(at)gmail.com