Mina turer

Turer i projekt

Att äga Spyder

Om bloggen

Startsidan

Geocaching

Can Am Spyder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

150629 En 2-dagars längs Kinda Kanal

Måste ju bli en kanal till i år för mitt projekt [Svenska Kanaler]
Nu var det dags för Kinda kanal som är en "tvärkanal" till [Göta Kanal]
Kinda kanal har sin början i Linköping och fortsätter söder ut ner mot Horn detta blir ca. 8 mil kanal.

Totalt finns nio platser med 15 slussar.
Planen var att göra stopp vid samtliga men tyvärr gjorde diverse vägarbeten det näst intill omöjligt för mig att besöka slussen ivid Brokind. Får väl kolla in denna en annan gång.

Jag har tagit lite långhelgssemester för diverse göromål på hemmaplan samt avsluta med en del Spyderåka. Vid 8-tiden på söndagen är det dags att ta sikte på Kinda kanal. Första timmarna är mest en transportsträcka som tar mig ner till Linköping via ett antal mindre vägar.

Anländer så till Nykvarns sluss. Det som slår mig direkt är hur välskött det är runt slussen. Fina bänkar att slå sig ner för att njuta och ta en fika.

Även stensättningen i och runt slussen är tipp topp.

Snirklar mig genom Linköping fram till nästa sluss vid Tannefors. Denna är nog den sluss om imponerade mest på mig under denna "kanalfärd".
Tre slussar på rad med en lyfthöjd på nästan 11 meter.

Här möter jag den enda kanalfararen på denna tripp fast inte på kanalen.
En man konkandes på sin kanot förbi de tre slussarna för formodar jag fortsatt paddling längs kanalen. Givetvis är det så man skall se en kanal, med kanot/båt och inte Spyder men det får bli i nästa liv
Har Du vägarna förbi kanalen så rekomenderas ett stopp vid Tannefors.
Låg ett matställe där också men ej kollat standard på detta.

Vidare till sluss nummer tre vid Hackefors. Kanske den mest intetsägande slussen "som bara fanns där" liksom. Det som kanske är utmärkande för denna "enkelsluss" är att den har högsta lyfthöjden för "enkelsluss" i slussystemet, 7 m.

Sluss fyra vid Hjulsbro var även den välskött och fint underhållen. Funderingen som infann sig varför det var en sluss just här? Bredvid fanns en bro som vad jag kunde se saknade dammluckor eller liknande för vattenreglering. Vattnet strömmade fritt under bron och då faller ju precis som funktionen på slussen Men kanske var vattenståndet för dagen och att det fanns reglering någon annastans för i listan står det att denna sluss bara har en lyfthöjd på 0,3 meter.

Mycket är på gång med Kinda Kanal av de delar som ligger inom Linköping.
Bygger säkert på säkerhet. Fula gröna staket avgränsar för att kunna känna på vattnet. Så högar med grönt material vid flera slussar så något är på gång. Lite synd tycker jag att det är med materialvalet. Hade varit trevligt med någon grind för närkontakt med kanalen och hitta lite bättre fotovinklar

Har ju spanat på denna kanalresa under vintern och haft gott om tid liksom för att kolla kartor och satelitfoton. Klockrent! Vilka mulliga vägar jag hittat. Krokigt, smalt och kuperat. Bara detta gör att man vill till baka och åka vägarna en gång till

Sluss fem, Slattefors. Återigen välklippt och fint vid denna sluss mitt ute i ingen stans. Har nu lämnat Linköpingsområdet för mera landsbygd

Vid Sturefors sluss (nr 6) kom jag i ett längre trevligt samspråk med ett par som satt på en bänk i skuggan under en stor ek. Här var enda slussen där det var lite folk. De flesta njöt av solen och när den värmt för mycket var det nog ett dopp i kanalen som gällde.

Här fanns även en äldre helt mekaniskt för hand öppnande bro. Intressant att ta en närmare titt på det sinrika systemet med kugghjul och axlar.
Det var nog ett bra tag sedan denna bro öppnades då vissa glidytor var belagda med massor av rost. Men vad gör väl det när helheten är perfekt.

På rull igen. Det som slår mig är alla små och lite större insjöar som dyker uppp både här och där. Dessutom är det väldigt kuperat på sina håll. Riktigt trevliga Spydervägar med andra ord.

Framme vid sluss nummer sju i Hamra. Två slussar i rad med en lyfthöjd på totalt nio meter. Helt klart en liten idyll och värd ett besök.

Ett förök till lite fotokonst...........

Bara på en halvmeter från den första överfulla till den andra tomma slussen. Sådant här tycker jag är imponernade.

Givetvis har det varit en del geocaching på resan men tyvärr vid de flesta slussarna saknades gömmorna. Någon så kallade "mugglare" hade säkert tagit med burkarna hem men här vid Hamra blev det en glad gubbe på cachingkartan.

Vidare efter helt underbara vägar mot näst sista slussen vid Hovetorp.

Svänger av "stora vägen" och tar mig ner till slussystemet om fyra slussar som tillsammans fixar en lyfthöjd på 16 meter. Här skulle det intagas en välförkänt glass som det skyltades med vid vägen. Besvikelse ett. Glasskiosken stängd. Den andra och tredje var att det två inom området gömda cacherna var puts veck borta. Hittade själva gömmorna men det var "burklösa" Bläää
Men jag fick mig i vart fall en ordentlig promenad i den fina miljön.

Nu var det bara en sluss kvar den nionde vid Brokind. Med bara ett par kilometer kvar möts jag av det där oranga skyltarna med avstängd väg under sommaren för pågående vägarbete. Följer skyltningen som skall ta mig runt detta och blir hänvisad ut på smala grusvägar som defenitivt inte kan klassas som lämpliga Spydervägar. Efter ca. 45 minuter dyker det så upp skyltar mot Rimforsa vilket jag följer. Stannar vid kanalen intager en festis och kexchoklad medan jag tar fram en papperskarta för att få koll på vart jag är i förhållande till Brokind. Klockan är nu väldigt sen eftermiddag så beslutet blir att skippa sista slussen och ta riktning på Horn där jag bokat en övernattningsstuga på campingen.

Vad blir nu upplevelsen av Kinda kanal i sin helhet?
Fina vägar. Välskötta slussar och områdena intill. Ingen aktivitet på kanalen eller i slussarna. Mugglade geocacher.
Jo, jag kan rekomendera resan med MC längs kanalen men kanske inte som huvudmål för en hel resa som jag hade.
Intrycken räcker till 3 av 5 Y

Dags för natthärberge på [Hornåbergs Camping] i Horn. Hade via SCRs hemsida [camping.se] bokat en övernattningsstuga för en natt för 300:-. Ett bra pris för en tvåbäddare. Har nyttjat detta tidigare och tycker det är riktigt bra att ha allt klart även betalningen när man kommer fram till sitt slutmål.

Kommer till campingen på södagskvällen runt 18-tiden. Uppsöker receptionen där en kvinna sköter allt. Matbeställningar, lösglass, kaffe och även incheckning för nya campinggäster. Kön är lång och jag får vänta nästan 15 minuter innan det är min tur. Finns ingen bokning i deras system. Går ut till Spydern, hämtar boknings-/betalningsbekräftelsen. Nytt köande på 10 minuter. Efter diverse prat och sökande i dataregister så får jag så nyckeln till stuga nummer 3.

Parkerar framför stugan och får till sist in min packning efter massor med prat om Spyder från folk som vandrar förbi.

Helt okey stuga om än lite sliten och de sedvanliga myrorna vid pentryt börjar jag bli van vid när man hyr en övernattningsstuga på en camping

Dags för en kall öl och jordnötter inköpt på närbelägen ICA-butik.
Men friden och tystnaden infinner sig inte. Sex meter från altanen ligger fläkten till hoppmadrassen för barnens lek. Har absolut inget emot lekande och glada barn. Flera var fram och snackade lite vilket var trevligt.
Men fläkten gick mig på närverna när barnen gått hem eller hittat på något annat skoj. Den hördes även bra inne i stugan med stängd dörr. Då campingen stängde 21.30 stängdes fläkten av och nattsömn kunde intagas. Men varför placering just här undrar jag? Hur tänker man?
Fanns ju många stora fria gräsytor där den inte skulle störa någon men mitt bland stugorna. Nja, bättring och tänk till en gång extra.

Dags att intaga kvällsmat på restaurangen. Studerar menyn räckmacka såg fin ut men fastnar för hamburgertallrik med extra ostskiva. Blev riktigt sentimental då jag såg Coca-Cola i den gamla hederliga glasflaskan.
Absolut inget fel på smakerna men 135:- var kanske lite i överkant.

Gemensamutrymmena var mycket slitna men rena. Skulle kanske behöva en ansiktslyftning. Tidigt på måndagsmorgonen tänker jag ta mig en dusch innan avfärd. Plockar ihop duschprylar och vandrar till duscharna. Har kollat in dessa kvällen innan men såg inget om avgift för varmvatten då. Inte heller någon information i stugan eller vid incheckningen. Längst in i ett hörn finns två myntinkast för enkronor inbygda i väggen.
Tillbaka till stugan för genomsök av fickor efter enkronor. Fyndet var noll stycken så det blev ingen morgondusch. Kunde ju inte invänta öppningen av receptionen om tre timmar. Så bara packa ihop för avfärd.

Nja, Hornåbergs Camping är nog inte en camping jag kommer att sträva efter för ett återbesök. Blir två svaga Y av fem. Sängen var ju okey

Måndag morgon 06.30 dags för avfärd mot hemma på denna tvådagars.
Idag hoppas jag på bättre lycka med mitt cachande. Gårdagen var tyvärr ett riktigt bottennapp. Redan efter 20 minuters körning var det dags för ett första cachingstopp på en vacker plats högt ovan en sjö.
Glad gubbe på cachingkartan blev det och en TB fick följa med hem

Dagen hade egentligen bara ett förutbestämt besöksmål och det var ett stopp vid [nostalgimacken i Björkfors].
Skall väl smyga in ett vägtips här då. Vägen mellan Hycklinge och Björkfors rekomenderas om du har valmöjlighet och är i trakten. Riktigt skoj väg med fina omgivningar.

Passerade genom Björkfors men hitta ingen mack. Hade jag missat den?
Men så lite i bortre ändan så låg den där på höger sida.

Ja, man blev nostalgisk så det räcker och blev över Min saliga mor jobbade under många år hos stadens "oljebaron" Roberg som hade fyra BP-mackar strategiskt utplacerade. Tre låg i anslutning till utfarterna från staden för på den tiden åkte man genom en stad när man var ute och färdades med bil. Den fjärde låg nästan mitt i centrum. Jag själv gjorde som ung tonåring ett antal timmar på sommrarna i verksamheten men då på binäringen som var försäljning av båtar och båtmotorer. Vad gjorde man inte för att få fri soppa till moppen

Macken var för dagen stängd. Skrev några rader i gästboken som låg framme. Givetvis blev det lite Spyderreklam

När man sedan läste på skylten som var fastskruvad på dörren förstår man att macken var stängd så det fick bli tankning på Statoil i Åtvidaberg i stället.

Även under denna tur hittade jag en båt som helt omotiverat låg på en äng med relativt långt till en sjö. SOm jag varit inne på tidigare är det för mig väldigt konstigt hur folk väljer att "parkera" sina båtar. Den här båten som kanske skulle gå under benämningen minfre fartyg så ut att må riktigt bra men något måste ju fela eftersom den låg just här på ängen.
Hur som nu började jag närma mig redan kända trakter och passerar 

genom Söderköping och skall ta vidare upp mot [färjan vid Skenäs] öster om Norrköping. Vet inte varför men det är något speciellt med sjön även fast det är en överfart med färja. Kanske dags att tänka om, sälja Spydern och investera i en båt igen. Nja, vi får se tankarna just nu är många

Angör färjeläget i Säter och har på nytt gjort en färjeöverfart över Bråviken. Ganska snart ser jag skylten med "Utflycktsvägen". Har tänkt ta denna väg flera gånger men idag var det dags. En smal och krokig väg i så där skick. Hade säkert varit riktigt skoj om det inte var för en bilist, äldre herre, som också hade bestämt sig för samma väg och skulle njuta av den obefintliga utsikten mot havet. Men lilla "gubbe" inte behöver man köra 30 km/h bara för att titta på slyskog Ingen möjlighet till omkörning och "gubben" visste säkert inte efter 20 minuters körning att han hade flera fordon efter sig. Vägen har säkert varit jätte fin för många år sedan men nu kunde man bara ana vatten mellan tallar och sly.
Så ser du denna skylt ta gärna en annan och trevligare väg om det är synintryck du är ute efter.

Kunde ju inte låta bli när det dök upp en vägskylt pekandes mot Vem.
Här var jag ju förra året på resan efter [Göta Kanal] Kanske man kunde få se en båt slussa här? Hade ju varit borta i nästan två dagar nu utan sett en enda båt sluss på min resa efter Kinda Kanal
Mitt i prick en segelbåt håller som bäst på att slussa när jag kommer fram.
Gick riktigt bra för besättning och båt trots det var första gången man slussade. Guldstjärna till dom.

15 mil kvar sedan var man hemma igen. Mellan Norrköping och hemma trodde jag att jag klarat av de flesta vägar i sträckningen men inte då. Hade tydligen lyckats hitta en del nya sträckningar så det blev en härlig avslutning fram till Strängnäs där bara ett alterbativ tar över.
Hemma igen på sen eftermiddag dag två och ganska så nöjd med 75-mila resan. Hur var den nu då om jag skall bedömma helheten?

Ett nytt län och tre nya kommnuer i mitt projekt [kommun & länspotting]
En ny kanal i projekt svenska kanaler.
Fina vägar och synintryck som visar sig i nästan 150 foton.
Ett (för litet) antal geocacher.
Jag kom iväg ut i friheten!

Hela denna upplevelse på Can Am Syder ger jag 4 av 5 Y

Länkar till mer info om Kinda Kanal:
Sveriges&Norges kanaler >>>

AB Kinda kanal >>>
Nordens alla kanaler >>>

Så här åkte jag:

<top>

150630 Service & fix

Nyss hemkommen från Kinda Kanal var det bara att starta upp Spydern på nytt i tidigt morgonstund. Den nu allt för väkända vägen mellan hemma och Lättviktsmotor i Norrtälje skulle avverkas två gånger.
Lämna min gråa 2014......

...... och få en Can Am Spyder RT 2015 som lånemaskin tillbaka hem.

Mer om servicen här >>>

<top>

 

<<< Föregående --- Nästa >>>

 

 

Mina turer
2014

Planerade turer >>
Annat år >>>>
2015 Start >>>>

Juni

150630
Service & fix

150629
Kinda Kanal

 

 

 

 

 



Copyright SPYDERRIDE.SE / Kontakt: spyderride@gmail.com