Mina turer

Lite av varje

Can Am Spyder

Geocaching

Kontakta

Startsidan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

140804 - 140807 Göta Kanal

Så hade då halva semestern knallat iväg och vi hade ännu inte kommit iväg på den ca. 2 veckor långa Spyderturen som var planerad. Det har varit på tok för varmt för att man skulle palla med 6-7 timmar/dag på Spydern. Men så började prognoserna visa på lite svalare väder och vi tog ett snabbeslut att dra men på en kortare tur längs [Göta Kanal].

Bar iväg i rätt skaplig tid på förmiddagen med sikte på kanalens första sluss i Mem. Redan dryga timman efter starten blev det ett första drickastopp. Termometern visade 33 grader men det skulle ju bli svalare i morgon

Lite åka båt är ju alltid trevligt och då vi besämt en rutt som skulle hålla oss så långt som möjligt från de stora vägarna körde vi över Kolmåden och tog färjan över Bråviken/Skenäslinjen.

Det fläktade skönt från havet men då vi körde på färjan visade termometern 37 grader så nu var det hett.

Fram på eftermiddagen var vi framme vid slussen i Mem. Starten på denna som det nu blivit minisemestertur.

Vi hade turen att få se denna båts slussning som blev rätt spännande. Det var första slussningen för besättningen så om jag uttrycker det som så att dom kommer lära sig detta med slussning efter framkomsten till Sjötorp och 57 slussar till

Ankommer till Söderköping och klockan visar tidig kväll. Passar på att fota skylten för att använda mig av "S" i bokstavs-utmaningen.

Blir en titt vid slussen innan det börjar bli dags att slå läger.
Vi ligger efter lite i mil men vi orkar inte mer i värmen.

Hittar [Skeppsdockans Camping] i utkanten av Söderköping. Vid första anblicken imponerar den inte men går ett var och ser att man får sätta upp tält precis efter kanalkanten. Kanoners här skall vi bo Inte illa med tätlöppning 4 meter från kanalen och bord med bänkar knappa metern från Göta Kanal.
Skall väl också tillägga att WC/duschar var helt okey och allt till priset av 210 kronor.

Efter väntan på att lite regn skulle passera blev tisdagens frukost vid 8-tiden samtidigt som de första båtarna passerade. Mullig start på dagen och idag skulle det bara bli runt 23 grader. Kan en dag starta bättre?

Givetvis ett antal slussbesök på vägen fram till Bergs slussar. Dessa är nog kanalens mest spektakulära konstruktion i vattenreglering.

Tyvärr var vi kanske några veckor för sena med vår resa då båttrafiken var gles på kanalen. Men en och anna "ströbåt" fick vi ändå se under resan.

Akvedukten i Borensberg skulle givetvis ha ett besök. Hade hoppats på att kunna ta någon typ av foto där en båt åker över en Can Am Spyder men det skanades 50% nämligen båten så resan fick gå vidare till Motala där beslut skulle fattas.
Planen att följa Vättern söder ut mot Jönköping och vidare norr ut till Karlsborg skrotades efter väderkoll och samtal med en grupp 2-hjulingar som kom från Jönköpingshållet. En hade sprucket visir på grund av stort hagel. Burr.......
Beslutet blev att invänta ovädret i Motala i någon stuga/rum.
Fick ett par bom innan vi hamnade på [STF-vandrarhem] Här var det också fullt men dom vänliga herrarna satt igång en telefonkedja runt Motala men inget ledigt om man inte ville betala 1200:- för ett hotellrum.

Vi tar norr ut mot Askersund för övernattning och invänta ovädret. Strax innan ser vi en camping på högersida och svänger in. Vilken tur dom har en stuga ledig för en natt!

Å oväder blev det under natten och förmiddagen. Dock hörde vi ingen åska men rejält med regn och blåst.

Kollar in husvagnsgrannens regmätare vid 6-tiden på morgonen och den visar på 34 mm. Regnet fortsätter frammot lunch och då ser jag på håll att mätaren håller på att svämma över så 45 mm+ har det säkert kommit då vi lämnar [Husabergsudde] En okey liten camping. Lite sliten stuga och i mitt tycke för smal säng men hit kan jag säkert återkomma om mina vägar leder för bi.

Nu hade regnet sumpat totalt en kördag för oss så vi valde att angripa Karlsborg norr ifrån. Att runda sjön Vättern får vänta till ett annat år. Karlsborgs fästning blev väl lite av en besvikelse. För att komma in i de gamla delarna måste man ansluta sig till en guidad tur å det hade vi inte riktig tid med så det blev ett snabbstopp och lite utvändig rundvandring.

Blev givetvis mer slussar under vägen. Är ju inte bara att stanna titta och åka vidare. En klar höjdare är att komma på en Can Am Spyder Tror nog inte vi stannade på något ställe där det inte kom fram goa, glada människor och pratade.

Hittade denna trehjuling framför en "krimskramsaffär" vid en av slussarna. En sådan pedalade jag fram på en gång i världen på mitt livs första sommarjobb.

En liten olycka händer så lätt. Under en broöppning lämnade denna segelbåt plats för passagerarfartyget som man ska. Men segelbåten derv lite vid sidan av farleden och duffade på grund. Men hela besättningen gungade loss båten och den var snart på rätt kurs igen.

Klockan hade nu blivt tidig eftermiddag på den näst sista dagen. Dags för lunch. Hade läst om [Manys i Töreboda] och detta var nu inom räckåll för en "burgerlover"

En 200 grams Cadillac till mig och en Ford till Donkan. Gissa om magarna var trinda efteråt.

Efter lunchen blev det ännu fler slussar och till sist nådde vi på sen eftermiddag slutet på Göta Kanal i Sjötorp. Beslut var taget och tältet skulle upp för natten så det gällde nu att hitta en bra plats/camping för detta. Vi körde efter Vänern norr ut och hamnade till sist vid [Askeviks Camping]. Parkerade och gick runt och tittade. Kanske inte bästa campingen för tält och speciellt inte denna dag då det öst ner regn här också under natten och det plaskade rejält på gräsytorna.

Frågade i receptionen om någon av småstugorna var lediga men icke. Dom hade dock en 4-bäddars ledig för 500:- så denna fick det bli.

Inget fel på utsikten här heller. 30 meter från Vänerns strand.
Här märker man tydligt att Vänern är en rätt stor insjö då man kunde se horisonten långt där borta. Är kanske lite annorlunda under riktig högsäsong då det finns en rad för husbilar mellan stugorna och Vänern.

Ingent fel på solnedgången heller. Stuga nummer 6 bjöd på en god natts sömn i sköna sängar. WC/Duschar ingen överkurs men inget bottennapp heller så hit kan vi tänka oss komma tillbaka.

Sista dagen på denna "minibortasemestertur"
Blev ett antal stopp vid fina rastställen och vid 19-tiden på torsdagen var vi hemma igen och kunde förbereda för främmandet som skulle anlända under fredagen. Bra taiming!

Kamrorna givetvis fullproppade med minnesbilder och massor med hus & byggnader för min del. Måste snart söka för denna yrkessjukdom innan det går totalt över styr

Hur var det då att genomföra Göta Kanal från landsidan?
En resa jag inte skulle vilja ha ogjord. Mycket är nog förarbetet på kartor för att totalt undvika de större vägarna och använda landsbygdens vägnät.
En sluss är ju en sluss och ser ganska lika ut om den finns längs Göta Kanal eller Strömsholms Kanal. Men jag kan inte få nog av vattenreglering i denna form och byggandet av kanaler.
Tittar man längs kanalen och tänker sig tillbaka börjar man snart att se alla 7000 arbetare med spadar som slet med Göta Kanal. Saxar följande från [Göta Kanalsidan]

"-Många arbetare involverades i bygget och 1812 var vi 7000 man sysselsatta med att gräva, spränga och schakta bort jord. Till slut hade mannarna grävt 87,3 kilometer kanal, till största delen för hand med järnskodda träspadar. De hade också avverkat 7 miljoner dagsverken ā 12 timmar, sprängt bort 200 000 kubikmeter berg och transporterat bort 8 miljoner kubikmeter jord."

Förutom själva resan har jag ju en hel del "sidoprojekt" i mitt Spyderåkande och kan efter denna resa bocka av 8 nya kommuner som besökta.
En kanal till fullbordad.
Bokstaven "S" i bokstavsutmaningen.
Bara 1 geocach denna gång och det jublar DonKan över

Hur funkade då Spydern denna 120-mila tur?
Jo, all allt funkade klanderfritt och det är ju så det skall vara
Uppskattar mer och mer den 3-cylindriga motorn, det lägre varvtalet, lägre ljudet men kanske framför allt bränsle-förbrukningen.

Men det verkar som om det alltid skall vara något som grumlar till de fina minnena om man åker Can Am Spyder
Inga katastrofer men ändå. Mer om detta kommer [här]

<top>

<<< Föregående --- Nästa >>>

 

 

Mina turer
2014

Planerade turer >>
Annat år >>>>

2014 Start >>>>

Augusti
140804-140807
Göta Kanal
 

 

 

 

 



Copyright SPYDERRIDE.SE / Kontakt: spyderride@gmail.com